Timbuktu - Sagolandet
Foto/Grafik: Pressbild

Timbuktu - Sagolandet

Publicerad den 6 mars 2011 kl. 13:50 av Fredrik Carlsson
Reportage. Den 8 juni, släpper Jason Diakité, aka Timbuktu sitt åttonde album, ”Sagolandet” på EMI Music. Albumtiteln förklarar han så här. - Sagolandet för mej är dels Lund där jag är uppvuxen, en plats där alla hade det bra, var välutbildade, var beresta men ändå saknade något.

Enligt Timbuktu anspelar titeln på hans liv idag, som i mångt och mycket är hans egen kreation med det jobb han har och sina förutsättningar, för det är väldigt mycket som en egen värld.
- Temamässigt handlar skivan om förändring. Att längta efter förändring, att vara rädd för förändring, att vara utled och trött på att allt är likandant men samtidigt förskräckt inför att det just ska förändras, säger han.

Release i mars
Sagolandet kommer att ge Skandinavisk hip hop ett nytt uttryck med klassisk ”Timbuktu-hiphop”  i kombination med ett nytt sound som vi inte har hört från Timbuktu tidigare.Låtarna på skivan är bla producerade av namnkunniga hip-hop-producenter som Patrik Collén, Tommy Tee och Nasty Kutt.Redan den 9:e mars släpper Timbuktu ut spåret ”Dansa” som download till fansen,  en försmak som sätter stämningen inför det kommande albumet.  ”Dansa” är ett samarbete med pianisten Jan Lundgren & Duo Pannacotta. Både låten och videon visar en ny, något mörkare sida av Timbuktu.

Kanonlåtar på albumet

Sagolandet släpps via EMI Music, som nyligen tecknat avtal med Timbuktu.Stefan Blom VD på EMI Music Norden säger
- Vi glädjer oss enormt att få börja jobba med Jason Diakité, aka Timbuktu – vi har följt hans karriär de senast åren och därför är det extra kul att han väljer att lägga nya albumet och hela backkatalogen, hos oss. Vi har som har hört ett antal smakprov och kan lova att de nya låtarna är lika berörande och medryckande som hans tidigare hits.

"Är sjukt peppad"
Björn Rogstad VD på EMI Music Norge och Head of Marketing EMI Norden säger:
- Jag har stor respekt för Timbuktu som person, artist och konstnär. Han har viktiga saker att berätta och är bra på att kommunicera. Dessutom har han vid upprepade tillfällen, som en av få, visat att hip-hop på modersmålet även kan resa över de nordiska gränserna.
Timbuktu säger:
- Jag är sjukt peppad angående att ha signat med EMI i hela Norden. Det är dags att vi inser att istället för att se Norden som fyra separata marknader borde vi behandla det som en gemensam marknad så mycket det går.  Dessutom är min nya platta så jävla bra att alla borde få höra den.

1016 älskar detta Dela artikeln

Kommentera